Spørsmål og svar
-
Spørsmål og svarNår tar man samtalen med søsken om at bror/søster har Downs syndrom?
Det finnes ingen fasitsvar på dette. Det er ikke sånn at ved for eksempel fylte fire år vil alle barn forstå hva Downs syndrom er, eller ønske seg informasjon om det. Man kan godt snakke tidlig med barna om syndromet, med ord som barna forstår (eller nesten forstår).
-
Spørsmål og svarEr mennesker med Downs syndrom mer egosentriske enn andre?
Å være selvopptatt eller egosentrisk regnes ikke som et kjennetegn ved syndromet. Men kanskje kan noen oppføre seg på måter som kan oppleves som egosentriske på grunn av hvordan man har det og hvordan man er blitt behandlet gjennom livet.





