Hjem Ditt spørsmål

Ditt spørsmål

Hei!

Jeg har noen spørsmål om søvn og demens. Er det noe som antyder at et jevnt og langvarig forverret søvnmønster er tidlig tegn på demens? Søvnproblemene arter seg mest i uro på nattestid, med mye oppvåkninger og vanskeligheter med å falle til ro. Uroen arter seg oftest i mye selvsnakk i sengen, stimming, fysisk uro (ut av seng, vandring hjemme, noe kaotisk energi). Disse utfordringene har vært der stort sett hele voksenlivet (hun er 49 år nå) , men ikke gått utover daglig funksjon som det gjør nå. Altså en forverring det siste året.

Andre endringer er forøvrig mindre matlyst, oftest bare middagslyst på ettermiddag.

  1. Eva-Mari Andersen – Fagrådgiver i DSN, spesialpedagog og forsker

    Hei og tusen takk for ditt spørsmål. Jeg har sendt det videre til en i fagkretsen vår som kan mye om temaet demens, og håper på snarlig svar. Jeg sender deg nytt svar når dette foreligger. Når det er sagt tenker jeg at det er viktig å følge opp de endringene du beskriver, og jeg vil anbefale deg til å ta kontakt med både fastlegen og habiliteringstjenesten for en bred utredning og helhetlig vurdering. Med aller beste hilsen Eva

Still et oppfølgingsspørsmål

Maks 1000 tegn