Ditt spørsmål
Hei, Jeg er i prossess med og lage en presentasjon om downs syndrome, som jeg skal fremføre på arbeidsplassen min (jobber med barn med funksjonsvariasjoner) vill ha en slide hvor jeg har litt spørsmål med ulike aspekt med downs kollegaene mine kan diskutere, har du noen tips? Også lurte jeg på om du har tips til en problemstilling jeg kan drøfte rundt, relatert til downs
-
Hei.
Beklager sent svar.
Så fint at dere vil snakke om Downs syndrom på jobben.Her er noen forslag til innfallsvinkler:
Downs syndrom er genetisk tilstand, det betyr at alle cellene i kroppen kan være påvirket og forskjellig fra det som er mest vanlig.
Downs syndrom kan for eksempel påvirke syn, hørsel, smak, motorikk, tarmfunksjon, språkutvikling, følelser, oppfattelse av smerte osv.
For eksempel kan barn med Downs syndrom være sensitiv for lyd, også lyder som ikke er høye, barnet kan se dårligere enn andre barn osv.
Kan arbeidsplassen diskutere hvordan dere skal ta hensyn til at sansene kan fungere annerledes enn vi kjenner fra oss selv? Se gjerne veilederen for inkluderende opplæring for mer informasjon.Mange barn med Downs syndrom har språkvansker og vil ha glede og nytte av å jobbe aktivt med språket og lære tegn til tale. Hvordan kan arbeidsplassen bidra til et godt språkmiljø og bruke tegn til tale i alle situasjoner hele dagen? Å ha språkvansker er en funksjonshemming i seg selv, hvordan kan arbeidsplassen redusere denne funksjonshemmingen for barnet ved å legge til rette i omgivelsene og i dialogene?
Mange barn med Downs syndrom trenger ekstra støtte for å få oversikt over dagen sin, eller aktiviteter barnet skal være med på. Hvordan kan barnet få det? Vi vet at symboler, skrift, tegn, fargekoder kan være til god hjelp. Hvordan gjør dere dette hos dere?
Kan barn med Downs syndrom være med på alt? Kan barn med Downs syndrom gjøre alt? Kan barn med Downs syndrom lære alt? Hvorfor? Hvorfor ikke?
Hva kan dere som arbeidsplass gjøre for at barn med Downs syndrom kan være med på alt? Hva kan dere gjøre for at barnet kan gjøre det som barnet ønsker ? Hva kan dere gjøre for at barnet lære så mye som mulig? Hvordan kan vi fjerne humper og hinder for at barnet skal få utvikle seg og å være en del av fellesskapet?Jeg vet ikke om dette gir mening?
Håper ikke jeg høres for streng ut.
https://www.downssyndrom.no/veiledere/inkluderende-opplaering-for-elever-med-downs-syndrom/
Beste hilsen
Karen Synnes, pedagog og medlem av DSN fagråd
Still et oppfølgingsspørsmål