Skoletiden går ikke opp med arbeidstiden – dette gjorde vi!
Denne teksten er et blogginnlegg, og er ikke skrevet av Downs Syndrom Norge.
Ønsker du å dele dine erfaringer? Da kan du sende det inn her.
I vår har vi sittet med skjemaer, søknader, møter, usikkerhet og tankekjør i forbindelse med vår datters skolestart. Vi har heldigvis fått god hjelp på veien!
Vår situasjon
Det var to måneder igjen til skolestart. Sanna hadde fått innvilget assistent i skoletiden, 100%, slik vi ønsket og krevde. Skoletiden er 09-14:30, i tillegg til at de har fri på onsdager, da er det kun SFO. Og selv om Sanna hadde fått assistent på skolen, så betydde ikke det at hun også hadde assistent på SFO, slik vi hadde trodd. SFOen på skolen vår er uansett stengt i ferier også – så hvordan skulle vi få dette til å gå opp?
Tipsene jeg fikk
Her er en oppsummering av de viktigste rådene vi fikk – i håp om at det kan hjelpe noen andre som står i en lik situasjon og ikke vet hva de skal gjøre.
- Pleiepenger: Mange tipset meg om å søke delvis pleiepenger for timene før og etter skoletid, på onsdager og i ferier.
- Assistent på SFO: Flere gjorde oss oppmerksomme på at man kan søke om assistent på SFO, men at dette var en egen søknad.
- Miljøtjenesten og ferier: I enkelte kommuner tilbys det ferie-SFO gjennom miljøtjenesten eller avlastningstilbud.
- Omsorgsstønad eller BPA: Noen tipset om å søke BPA eller omsorgsstønad.
- IOP og rettigheter: Noen anbefalte å lese nøye hva det står i IOP (individuell opplæringsplan), og bruke PPT og spesialisthelsetjenesten som støtte i søknader og dokumentasjon.
- Fleksible jobbløsninger: Noen delte hvordan de selv hadde justert arbeidstid, brukte fleksitid eller fikk tilrettelagt arbeidshverdagen gjennom samarbeid med arbeidsgiver.
Hva vi valgte å gjøre
Etter flere samtaler og møter landet vi på en løsning der jeg søker om pleiepenger for:
- starten og slutten av arbeidsdagen slik at jeg rekker å følge Sanna på skolen, og å hente henne etter skoledagen. Dette fordi vi tror skoledagen vil være lang nok for Sanna, og at hun har behov for å hvile/slappe av – særlig den første tiden på skolen.
- Alle skoleferier. Fordi det finnes en ferie-SFO som er åpen nesten alle ferier, men der vil Sanna ikke kjenne noen voksne eller barn, hun vil helle ikke ha egen assistent.
Jeg ringte også skolen for å spørre om de kunne klare å få tak i assistent til onsdagene som er skolefri, og det skulle de gjøre alt de kunne for å få til. Så da blir hun også å være like lenge som en vanlig skoledag, 09:00-14:30.
Vi har hatt dialog med skole, koordinator og NAV for å få på plass alt dette, og håper på å kjenne at vi har en trygg og god løsning før skolestart. Det er fortsatt litt detaljer som må på plass – vi får for eksempel ikke svar på pleiepengersøknaden før noen uker før skolestart.
Det å stå i dette alene er både utmattende og forvirrende. Hadde jeg ikke fått hjelp fra NAV og koordinator, så hadde jeg helt sikkert vært nær å gi opp når jeg skulle fylle ut søknaden om pleiepenger – som ble ekstra lang siden jeg også er selvstendig næringsdrivende.
Jeg vil si tusen takk til alle som hjalp meg med å dele sine erfaringer og tips. Jeg håper denne bloggposten kan være med på å gjøre veien litt lettere for neste som står i det samme. Og husk: det er ikke dere som maser!


Skriv blogginnlegg du også!
På bloggen vår ønsker vi å høre dine erfaringer og historier. Bli med og la oss sammen skape et mangfoldig bloggsted.
Siste blogginnlegg

Bloggteamet om folkehøyskole
Julie, Emilie, Siri og Marit deler sine tanker om folkehøyskole, hvordan det var å gå der og hvordan det var å flytte hjemmefra.

Hva betyr det egentlig å være dyktig?
Dyktighet er så dypt inngrodd i vår kultur. Fra vi er små har vi lært å applaudere de raskeste, de smarteste, de eksepsjonelle. Vi oversvømmes av konkurranse og sammenligning. overalt. og helt fra man blir født.

En fars (noe rotete) tanker rundt fødsel og egne fordommer
Da yngste dattera mi ble født falt verden litt sammen. Hun hadde Downs. Jeg kunne se de litt skråstilte øynene med en gang. Hvordan kunne dette skje oss?